سبد خرید

پارادایم هفت عادت

پارادایم هفت عــــــادت

اساس کتاب هفت عادت مردمان موثر نوشته دکتر استفان کاوی، تعریف و معرفی پارادایم‌های تأثیرگذار بودن است.

تعریف تاثیرگذاری عادت

این 7 عادت، عادت‌های تأثیرگذار بودن هستند. از آنجایی که آن‌ها بر پایۀ قانون بنا شده‌اند، بیشترین نتیجه‌های سودمند و درازمدت را به ارمغان می‌آورند. آن‌ها پایۀ شخصیت هر شخص می‌شوند و مرکزی قدرتمند از نقشه‌هایی درست و مناسب می‌شوند، که با کمک آن‌ها، هر فرد می‌تواند به‌صورت مؤثر مشکلاتش را حل کند، فرصت‌‌هایش را به حداکثر برساند و مدام چیزی فرابگیرد و دیگر قانون‌ها را برای رشد صعودی و مارپیچی با هم هماهنگ کند.

هم‌چنین آن‌ها عادت‌های تأثیرگذاری هستند. چون آن‌ها براساس پارادایم‌های تأثیرگذاری قرار دارند که با قانون طبیعی هماهنگی دارد، قانون اول «تعادل پی / پی‌سی» به معنی تعادل وسیله با هدف، نامیده می‌شود.قانونی که بسیاری از مردم آن را نقض می‌کنند. این قانون با یادآوری حکایت ایساپ -داستان­نویس یونانی قرن ششم قبل از میلاد- دربارۀ غاز و تخم طلایی به‌راحتی درک می‌شود.

این حکایت، داستان کشاورزی فقیر است که یک روز می‌بیند در آشیانۀ غاز خانگی‌اش، یک تخم طلایی می‌درخشد. اول فکر می‌کند ممکن است حقه‌ای در کار باشد. اما وقتی تخم طلایی را به گوشه‌ای پرتاب کرد، فکر دیگری به سرش زد و شروع به بررسی آن­ها کرد.

این تخم از طلاست! کشاورز نمی‌توانست این شانس را باور کند. حتی وقتی روز بعد، این تجربه تکرار شد، او کمتر به فرصت پیش آمده ایمان داشت. هر روز، او بیدار می‌شد و تخمی طلایی در آشیانۀ غاز پیدا می‌کرد. او به­ شکلی رویاگونه پولدار شده بود. اوضاع خیلی بهتر از حدی بود که حقیقی به­ نظر برسد. اما همان‌طور که ثروتش افزایش می‌یافت، او حریص‌تر و ناشکیبا‌تر می‌شد. او دیگر نمی‌توانست صبر کند که غاز، روزی یک تخم طلا بگذارد. پس تصمیم گرفت که غاز را بکشد و تمام تخم‌های طلا را یک­جا به ­دست بیاورد. اما وقتی شکم غاز را شکافت، خالی بود. هیچ تخم طلایی در کار نبود و دیگر هیچ راهی برای به­ دست آوردن تخم طلا وجود نداشت. کشاورز غازی که تخم طلا می‌گذاشت را نابود کرده بود.

این داستان یک قانون طبیعی است.

تعریف اساسی تأثیرگذار بودن: بیشتر مردم به تأثیرگذاری، مثل پارادایم تخم طلا نگاه می‌کنند: هر چه بیشتر تولید کنی و انجام دهی، تأثیرگذارتر خواهی بود. اما همان‌طور که داستان نشان داد، تأثیرگذاری حقیقی، کارکرد دو مفهوم است: چه چیزی تولید می‌شود (تخم‌های طلا) و تولید سرمایه یا ظرفیت تولید (غاز).

اگر شما بپذیرید که الگوی زندگی بر تخم‌های طلا متمرکز می‌شود و غاز را نادیده می‌گیرد، شما به­زودی سرمایه یا ظرفیت تولید تخم‌های طلا را از دست خواهید داد. از سوی دیگر، اگر شما فقط مراقب غاز باشید و برای استفاده از تخم‌های طلا هیچ هدفی نداشته باشید، شما به­زودی تبدیل به کسی می‌شوید که غاز پرورش می‌دهد و برایش غذا تهیه می‌کند تا شاید روزی غاز را به­ عنوان غذا استفاده کند! تأثیرگذاری، در داشتن تعادل نهفته است که من آن را تعادل پی/پی­سی، یعنی تعادل هدف/وسیله می‌نامم که پی در واقع میزان نتیجه و برداشت شما از آرزوهایتان است یا همان تخم‌های طلا و پی­سی نیز توانایی یا سرمایۀ شما برای به ­دست آوردن تخم‌های طلاست.

قبل از اینکه روی کتاب هفت عادت مردمان مؤثر کار کنیم، دو تغییر پارادایم را به شما توصیه می‌کنم که میزان مطالب ارزشمندی که شما از این کتاب دریافت می‌کنید را بسیار افزایش می‌دهد.

در تحقیق اخیر ماریلین فرگوسن، او ملاحظه کرد که «هیچ‌کس نمی‌تواند دیگری را تشویق کند که تغییر کند. هر یک از ما نگهبان دروازۀ تغییر خود هستیم. که این دروازه فقط از درون به بیرون باز می‌شود. ما نمی‌توانیم دروازۀ تغییر دیگری را با جر و بحث یا تحریک احساسی باز کنیم.»

اگر شما تصمیم گرفته‌اید که «دروازۀ تغییر» خود را باز کنید یا به درک حقیقی برسید و با اصل‌های کتاب هفت عادت زندگی کنید، من با خیال راحت به شما اطمینان می‌دهم که چیزهای مثبت برای شما رخ خواهند داد.

اول، رشد شما مرحله‌های تکامل خود را سپری می‌کند در حالی‌که تأثیر نهایی و ویژۀ آن تحول‌‌آفرین خواهد بود. آیا شما موافق این حرف نیستید که اگر تنها قانون تعادل پی/پی‌سی به‌درستی و کامل در زندگی به‌کار گرفته شود، بسیاری از افراد و سازمانها تغییر خواهند کرد؟

تأثیر نهایی و ویژۀ باز کردنِ «دروازۀ تغییر» برای سه عادت اول یعنی عادت‌هایی برای به‌دست آوردن پیروزی فردی به‌طرز قابل ملاحظه‌ای منجر به ایجاد اعتمادبه نفس در شما خواهد شد. شما خود را عمیق‌تر و در ارتباط با سرشت واقعی، ارزش‌های والا و ظرفیت همکاریِ منحصر‌‌به فرد خودتان خواهید شناخت. اگر همراه با این ارزش‌ها زندگی کنید، حس هویت داشتن، هماهنگی، کنترل و هدایت درونی‌تان باعث ایجاد شادمانی و آرامش در شما خواهد شد.

شما برای تعریف کردن شخصیت خود، معیاری درونی دارید که به مقایسه یا ایده‌های دیگران کاری ندارد. «درست » یا «نا‌درست» بودن شخصیت، چیزی نیست که از بیرون فهمیده شود. جالب است که متوجه خواهید شد طرز نگرش افراد به شما برایتان کمتر اهمیت دارد. آنچه برای شما مهم است این ‌است که آن‌ها دربارۀ خود و دنیای خودشان که ارتباط آن‌ها با شما را نیز دربردارد، چه فکر می‌کنند.

شما دیگر زندگی احساسی خود را بر پایۀ نقطه ضعف‌های دیگران نخواهید ساخت. به‌علاوه، شما راحت‌تر و با تمایل بیشتر تغییر خواهید کرد، چون در اعماق وجودتان چیزی وجود دارد که در ‌اساس نمی‌خواهد تغییر کند.

همان‌طور که به سمت سه عادت بعدی یعنی پیروزی‌های عمومی گام بر‌می‌دارید خواهید فهمید که این تمایل در شما وجود دارد که از تمام توانایی‌هایتان استفاده کنید تا رابطه‌های مهم که نابود یا شکسته شده را بهبود ببخشید یا حتی از نو بسازید. رابطه‌های خوب نیز بهتر، عمیق‌تر،‌ استوار‌تر، خلاقانه‌تر و پرماجراتر خواهند شد.

عادت هفتم، اگر به صورتی عمیق، درونی شود، شش عادت اول را تازه خواهد کرد و شما به‌طور حقیقی فردی مستقل و با پتانسیل اتکا و همبستگیِ دوسویه خواهید شد. در این مدت می‌توانید با‌تری‌های خود را شارژ کنید. موقعیت کنونی شما هر چه که باشد، مطمئنم که تمام هفت عادت در شما وجود ندارد.

شما می‌توانید الگوها و عادت‌های جدید تأثیرگذاری، شادی و روابط بر پایۀ اعتماد را جایگزین الگوهای کهنۀ رفتاری کنید. با مراقبت واقعی و حقیقی، شما را تشویق می‌کنم که هنگام خواندن کتاب، این عادت ها که دروازۀ تغییر و رشد هستند را به‌کار بیندازید. با خود شکیبا باشید. رشد خویشتن با ملایمت انجام می‌شود و پایگاهی مقدس است. هیچ سرمایه‌گذاری‌ای بزرگ‌تر از این کار وجود ندارد.

آشکار است که این راه‌حل‌ها سریع به نتیجه نمی‌رسند. اما به شما این اطمینان را می‌دهم که احساس خواهید کرد که این کار برایتان سودمند است و بهره‌هایی فوری را خواهید یافت که شما را تشویق خواهد کرد.

به قول توماس پین : «به آنچه که به‌راحتی به‌دست می‌آوریم، کمتر احترام می‌گذاریم. کمیابی است که به چیزی ارزش می‌بخشد. خدا می‌داند که چه قیمتی می‌توانیم بر چیزهای خوب بگذاریم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...