سبد خرید

بهترین کتاب های حوزه تمرکز

بهترین کتاب‌ های حوزه تمرکز

با توجه به افزایش دانش انسان و بالا رفتن آگاهی نسبت به نقش عمیق ناخودآگاه در رسیدن به اهداف، آنچه بیش از پیش اهمیت می‌یابد تسلط بر تمرکز است. که بعضاً می‌تواند دشوار نیز باشد. مطمئناً، بیشتر مردم می‌خواهند یاد بگیرند که چگونه تمرکزشان را افزایش دهند. اما در واقع رسیدن به این امر مهم در دنیای پر سر و صدایی که زندگی می‌کنیم و حواس پرتی‌های مداوم، می‌تواند رسیدن به این خواسته را با چالش‌هایی جدی همراه کند. در این مقاله ما بر آن شدیم تا با جمع‌آوری بهترین ایده‌های کاربردی و معرفی بهترین کتاب های حوزه تمرکز سعی در بالابردن تمرکز شما داشته باشیم. خواه به دنبال تمرکز بر روی اهداف خود در زندگی باشید یا ارتقای کسب و کار. خواندن این مقاله برای یافتن بهترین کتاب افزایش تمرکز به شدت توصیه می‌شود.

تمرکز چیست و چگونه عمل می‌کند؟

پیش از معرفی بهترین کتاب های حوزه تمرکز لازم است بدانیم که واقعا تمرکز چیست؟ کارشناسان تمرکز را به عنوان عمل متمرکز کردن علاقه یا فعالیت خود بر روی چیزی تعریف می‌کنند. این تعریف تا حدی خسته کننده است. ولی پیام مهمی همراه دارد. برای تمرکز روی یک چیز، به طور پیش فرض، باید بسیاری از چیزهای دیگر را نادیده بگیرید. اما تعریف بهتری نیز برای آن وجود دارد:

تمرکز تنها زمانی رخ می‌دهد که به یک گزینه بله و به همه گزینه‌ها نه گفته باشیم. به عبارت دیگر، حذف پیش نیاز تمرکز است. همانطور که تیم فریس می‌گوید، “آنچه که انجام نمی‌دهید تعیین می‌کند که چه کاری می‌توانید انجام دهید.”

البته، تمرکز به یک نه دائمی نیاز ندارد، اما به یک نه فعلی نیاز دارد. شما همیشه این گزینه را دارید که بعداً کار دیگری انجام دهید، اما تمرکز در لحظه حال مستلزم آن است که فقط یک کار را انجام دهید. تمرکز، کلید بهره‌وری است.

چرا نمی‌توانم تمرکز کنم؟|بهترین کتاب افزایش تمرکز

اکثر مردم در تمرکز مشکلی ندارند. آنها در تصمیم‌گیری مشکل دارند. منظور من این است که بیشتر انسان‌های سالم، مغزی دارند که می‌تواند در صورت حذف عوامل حواس‌پرتی، تمرکز کند. آیا تا به حال کاری داشته‌اید که کاملاً مجبور به انجام آن باشید؟ شما آن را انجام دادید زیرا ضرب الاجل، تصمیم را برای شما تعیین کرد. شاید از قبل معطل می‌کردید، اما به محض اینکه همه چیز فوری شد و مجبور به تصمیم‌گیری شدید، اقدام کردید.

به جای انجام کار دشوارِ انتخاب یک چیز برای تمرکز، اغلب خودمان را متقاعد می‌کنیم که انجام چند کار بصورت همزمان گزینه بهتری است. که این تفکر کاملاً بی‌تاثیر است. قبل از معرفی بهترین کتاب های حوزه تمرکز عوامل برهم زننده آن را مرور کنیم.

چند وظیفگی و کاهش تمرکز
بهترین کتاب افزایش تمرکز

افسانه چندوظیفه‌ای و کاهش تمرکز

از نظر فنی، ما قادریم دو کار را همزمان انجام دهیم. به عنوان مثال می‌توان در حین پختن شام تلویزیون تماشا کرد یا هنگام صحبت با تلفن به ایمیل پاسخ داد. با این حال، آنچه غیرممکن است، تمرکز روی دو کار در آنِ واحد است. شما یا در حال گوش‌دادن به تلویزیون هستید و ظرف ماکارونی که سرریز می‌شود صدای پس‌زمینه است، یا به دیگ ماکارونی توجه می‌کنید و تلویزیون صدای پس‌زمینه است. در هر لحظه، شما روی یکی یا دیگری تمرکز می‌کنید.

چندوظیفه‌ای مغز شما را مجبور می‌کند تا تمرکز خود را خیلی سریع از یک کار به کار دیگر به جلو و عقب تغییر دهد. اگر مغز انسان بتواند به طور یکپارچه از یک شغل به شغل دیگر منتقل شود، مشکل بزرگی نخواهد بود، اما نمی‌تواند.

آیا تا به حال در حال نوشتن بوده‌اید که شخصی با شما صحبت کند؟ وقتی مکالمه تمام شده و به نوشتن ادامه دادید، چند دقیقه طول کشید تا دوباره کنترل ذهن‌تان را بدست گرفتید و به مسیر اصلی نوشتن بازگشتید؟ وقتی چند کار را بطور همزمان انجام می‌دهید، چیزی مشابه اتفاق می‌افتد. چندوظیفه‌ای شما را مجبور می‌کند که هر بار که یک کار را قطع می‌کنید و به کار دیگری می‌پردازید هزینه ذهنی پرداخت کنید. در اصطلاح روانشناسی به این هزینه ذهنی، هزینه سوئیچینگ می‌گویند.

هزینه سوئیچینگ اختلالی در عملکرد است که وقتی تمرکز خود را از یک منطقه به منطقه دیگر تغییر می‌دهیم، تجربه می‌کنیم. افسانه چندوظیفه‌ای این است که شما را موثرتر می‌کند.اما در واقعیت، تمرکزِ قابلِ توجه چیزی است که تفاوت را ایجاد می‌کند.

چگونه بر تمایل خود به انجام چند کار همزمان غلبه کنیم؟

چگونه از میان گزینه‌های زیادی که پیش رو دارید، بدانید روی چه چیزی تمرکز کنید؟ آیا می‌دانید انرژی و توجه خود را به کجا هدایت کنید تا باعث افزایش تمرکز شود؟ چگونه تنها کاری را که باید به انجام آن متعهد شوید تعیین می‌کنید؟ دو مرحله ساده وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

  • نتایج خود را اندازه گیری کنید

اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید. تمرکز اغلب به دلیل عدمِ بازخورد، محو می شود. مغز شما میل طبیعی دارد که بداند آیا در حال پیشرفت به سمت اهداف خود هستید یا خیر، و غیرممکن است که بدون دریافت بازخورد بدانید. از نقطه نظر عملی، این بدان معنی است که ما باید نتایج خود را اندازه‌گیری کنیم.

همه ما حوزه‌هایی از زندگی داریم که می‌گوییم برایمان مهم هستند، اما آن‌ها را اندازه‌گیری نمی‌کنیم. باید بدانیم که اندازه‌گیری تمرکز، باعث افزایش تمرکز می‌شود. چیزهایی که اندازه‌گیری می‌کنیم چیزهایی هستند که بهبود می‌دهیم. فقط از طریق اعداد و ردیابی واضح است که می‌دانیم بهتر یا بدتر می‌شویم.

  • وقتی عادت مطالعه‌ام را که 20 صفحه در روز بود دنبال کردم، کتاب‌های بیشتری خواندم.
  • وقتی کاهش وزن ناچیزی را ثبت کردم، وزن بیشتری از دست دادم.
  • کارهایی که اندازه‌گیری کردم همان‌هایی بودند که روی آن‌ها متمرکز بودم.

متأسفانه، ما اغلب از اندازه‌گیری اجتناب می‌کنیم. زیرا از آنچه که اعداد درباره خودمان به ما می‌گویند می‌ترسیم. ترفند این است که متوجه شوید که اندازه‌گیری قضاوت در مورد اینکه چه کسی هستید نیست، بلکه فقط بازخوردی است که در کجای مسیر قرار گرفته‌اید.

  • روی فرآیند تمرکز کنید، نه روی رویداد

دومین کاری که می‌توانید برای حفظ تمرکز طولانی مدت انجام دهید، تمرکز بر روی فرآیندها است، نه رویدادها. اغلب اوقات، ما موفقیت را رویدادی می‌بینیم که می‌توان به آن دست یافت و تکمیل کرد.

  •  بسیاری از مردم سلامتی را به عنوان یک رویداد می‌بینند: “اگر من فقط 5 کیلوگرم وزن کم کنم، آنگاه بدنی خوش‌فرم‌تر خواهم داشت.”
  • بسیاری از مردم کارآفرینی را یک رویداد می‌دانند: «اگر می‌توانستیم کسب‌وکارمان را در بهترین وب‌سایت معرفی کنیم، آنگاه موفق می‌شدیم».
  • بسیاری از مردم هنر را یک رویداد می‌دانند: «اگر می‌توانستم کارم را در یک گالری بزرگ‌تر نشان دهم، آن‌وقت اعتباری که نیاز دارم را پیدا می‌کردم.»

اینها تنها تعدادی از راه‌های متعددی هستند که ما موفقیت را به عنوان یک رویداد طبقه‌بندی می‌کنیم. اما اگر به افرادی نگاه کنید که روی اهداف خود متمرکز هستند، متوجه می‌شوید که این رویدادها یا نتایج نیستند که آن‌ها را متفاوت می‌کنند.

این تعهد به فرآیند است. آنها عاشق تمرین روزانه می‌شوند، نه رویداد فردی.
  • اگر می‌خواهید نویسنده بزرگی باشید، داشتن یک کتاب پرفروش فوق‌العاده است. اما تنها راه رسیدن به آن نتیجه، عاشق شدن در روند نوشتن است.
  • اگر می‌خواهید دنیا در مورد کسب و کار شما بداند، عالی است که در مجله فوربس معرفی شوید. اما تنها راه رسیدن به این نتیجه، عاشق شدن به فرآیند بازاریابی است.
  • اگر می‌خواهید در بهترین حالت زندگی خود باشید، کاهش 5 کیلویی ممکن است ضروری باشد. اما تنها راه رسیدن به این نتیجه این است که عاشق روند تغذیه سالم و ورزش مداوم شوید.
  • اگر می‌خواهید در هر کاری به طور قابل توجهی بهتر شوید، باید عاشق روند انجام آن شوید. شما باید عاشق ساختن هویت فردی باشید که کار را انجام می‌دهد، نه اینکه صرفاً در مورد نتایجی که می‌خواهید رویاپردازی کنید.

تمرکز بر نتایج و اهداف، گرایش طبیعی ما است، اما تمرکز بر فرآیندها منجر به نتایج بیشتر در بلندمدت می‌شود. حالا که با تمرکز و نتیجه آن آشنا شدید، به معرفی بهترین کتاب های حوزه تمرکز می‌پردازیم.

معرفی بهترین کتاب های تمرکز
افزایش تمرکز با کتاب تمرکز حواس نوشته کم نایت | بهترین کتاب افزایش تمرکز

معرفی بهترین کتاب های حوزه تمرکز

تمرکز حواس؛ حفظ دقت و تمرکز بالا برای 5 ساعت یا بیشتر | بهترین کتاب افزایش تمرکز

کتاب اول تمرکز حواس به قلم کم نایت است. آغاز کتاب با توضیح مفهوم آگاهی شروع می‌شود و آنچه را که بر تمرکز فرد تأثیر می‌گذارد، تعریف می‌کند. افکار کلامی، تصاویر بصری و احساسات فیزیکی. بهترین قسمت کتاب مجموعه تمرینات تمرین تمرکز است. که شامل تمریناتی برای ذهن و بدن است. اما، مانند یک بازی ویدیویی خوب، یادگیری این تکنیک‌ها آسان است ولی تسلط بر آن سخت است. تلاش آگاهانه مداوم برای اجرای تمرین تمرکز در برنامه روزانه و فشار دادن محدودیت‌ها هر روز به میزان مشخصی مورد نیاز است.

او در این کتاب در سی فصل به تفصیل از تمرکز می‌گوید. آن را زیر سوال می‌برد، از چیستی و چرایی‌اش می‌گوید. از نقش پُر رنگش در تمام ابعاد زندگی سخن می‌گوید، برای آن چاره می‌اندیشد. او در این کتاب می‌گوید که ” اگر قرار بر یادگیری یک مهارت در زندگی دارید بی‌شک آن مهارت تمرکز حواس است. زیر بدون آن قادر به نتیجه گرفتن و پایان رساندن هیچ کاری در زندگی نیستید”.

او تمرکز حواس را یک پیکار و مجادله برای تمام عمر می‌داند زیرا عوامل حواس پرتی براحتی در ذهن جای می‌گیرند. از انگیزه‌های درونی می‌گوید که می‌توانند به داشتن تمرکز کمک کنند. همینطور تمرکز حواس را زمینه‌ساز ارتباط با دیگران می‌داند. کم نایت مربی است که به بیش از 200000 نفر کمک کرده است تا راه‌حل‌ها و بینش‌های تازه را در زندگی بکار گیرند.

خرید کتاب تمرکزحواس نوشته کم نایت
کتاب مجالی برای تمرکز
کتاب مجالی برای تمرکز؛ از بهترین کتاب های حوزه تمرکز | بهترین کتاب افزایش تمرکز

کتاب مجالی برای تمرکز؛ افزایش بهره‌وری و رسیدن به موفقیت‌های بیشتر | بهترین کتاب افزایش تمرکز

در ادامه معرفی بهترین کتاب های حوزه تمرکز باید از کتاب مجالی برای تمرکز نوشته‌ی مایکل هیت نام برد. کتابی که می‌تواند راهنمایی باشد برای افرادی که با انبوهی از کارها و وظایف بی شمار روبه‌رو هستند. او هدف نهایی بهره‌وری را انجام کارهای صحیح می‌داند. او در این کتاب به شما می‌آموزد که با سبک و سنگین کردن کارها و حذف موارد غیر ضروری تمرکز خود را بالا برده تا زمان بیشتری را به هدف‌تان اختصاص دهید.

کتاب مجالی برای تمرکز می‌گوید که ما برای افزایش تمرکز نیازمندیم تا هوشمندانه‌تر انتخاب کنیم و این هوشمندی است که سبب بالا رفتن بهره‌وری در کارها می‌شود. مایکل هیت در کتاب مجالی برای تمرکز به نکته‌ای اشاره می‌کند که بسیار کاربردی است. او می‌گوید هر زمان که احساس کردید سردرگم شده‌اید، لحظه‌ای درنگ کنید، زندگی را ارزیابی کنید و موقعیتی که در آن هستید را بازبینی کنید، بارها و بارها این کار را انجام دهید تا پیدا کنید که بر روی چه کارهایی می‌بایست تمرکز کنید، کار، استراحت یا روابط .

مایکل هیت مدیر اجرایی و بنیانگذار شرکت توسعه رهبری با نام خود می‌باشد. او چندین شرکت را طی سا‌ل‌ها توسعه داده و با کوله باری از تجربیات واقعی راه برای رشد شما یا شرکت‌تان فراهم می‌کند. این کتاب عصاره مشاوره‌های مایکل هیت برای بالا بردن تمرکز شما جهت بهره‌وری و رسیدن به موفقیت است.

خرید کتاب مجالی برای تمرکز نوشته‌ی مایکل هیت
معرفی بهترین کتاب های تمرکزذهن حواس جمع
کتاب ذهن حواس جمع نوشته ی نیر ایال برای افزایش تمرکز | بهترین کتاب افزایش تمرکز

کتاب ذهن حواس جمع؛ کنترل زندگی با مهارتی به نام تمرکز | بهترین کتاب افزایش تمرکز

در ادامه معرفی بهترین کتاب های حوزه تمرکز باید از کتاب ذهن حواس جمع نیر ایال نام برد. کتابی که هنوز جزو پر فروش‌ترین کتاب‌های وال استریت ژورنال است. همچنین جزو 20 کتاب برتر در سال 2020 در زمینه رهبری و تجارت نیز می‌باشد. نیر ایال برای بیان آنچه در ذهن دارد مستقیماٌ به سراغ علم روانشناسی رفته و عوامل پشت پرده حواس پرتی را بررسی می‌کند. او در این کتاب سعی بر آن دارد تا شما را آموزش دهد که شرایط سخت را به سمت بهتر شدن پیش ببرید. او حواس جمع شدن را مساوی بهبود و بالا بردن کیفیت زندگی می‌داند.

نیر ایال در کتاب ذهن حواس جمع از کنترل ورودی‌های ذهن صحبت می‌کند. زیرا اعتقاد دارد که ورودی‌ها با دزدیدن زمانمان ما را از برنامه‌ریزی که داشته‌ایم دور می‌کنند. او در کتاب ذهن حواس جمع راه‌های متعهد بودن به برنامه را آموزش می‌دهد. زیرا تعهد را عملی مطلوب در راستای هدفی برای آینده می‌داند. همینطور محدودیت‌ها را برای زندگی افراد بسیار لازم می‌داند. زیرا به اثبات رسیده که افراد تحت محدودیت‌ها عملکرد بهتری خواهند داشت.

نیر ایال روی محصولات ایجاد عادت سرمایه گذاری می‌کند تا بتواند کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشد. یکی از عادت‌های بسیار مفید کنترل ذهن است که منجر به بالا بردن تمرکز خواهد شد. در کتاب ذهن حواس جمع او گام به گام شما را برای این مهم آماده می‌کند

خرید کتاب ذهن حواس جمع نوشته نیر ایال

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...