سبد خرید

چگونه مهارت های ارتباطی را بهبود و ارتباط موفق داشته باشیم؟

توانایی برقراری ارتباط خوب و ایجاد روابط موثر با دیگران تأثیر قابل توجهی در نتایجی که به عنوان یک فرد در کار با یک تیم خواهد داشت. گفتگوی خوب دو طرفه منجر به تبادل اطلاعات غنی می شود که با داشتن این اطلاعات، به تصمیم گیری قوی تر و نتایج بهتری حاصل می شود در واقع شرایط روزمره، شما را ملزم می کند تا با انواع مختلفی از افراد به طور موثر ارتباط برقرار کنید. خواه در حال به اشتراک گذاشتن اطلاعات، حل مسئله، تصمیم گیری، تبادل ایده یا ایجاد دوستی باشید، توانایی برقراری ارتباط با دیگران بسیار مهم است. در این مقاله سعی نداریم به شما بگوییم چه کاری انجام دهید بلکه قصد داریم یاد بدهیم چگونه آن را انجام دهید تا مهارت های ارتباطی تان بهبود ببخشید.

چگونه مهارت های ارتباطی را بهبود و ارتباط موفق داشته باشیم؟

مهارت های کلیدی که ارتباط موفق را ایجاد می کند

1- به مخاطب خود فکر کنید

قبل از شروع گفتگو با مخاطب خود، چند دقیقه ای وقت بگذارید و به این فکر کنید که آن فرد کیست؟ با چه کسانی ارتباط دارد؟ در جامعه دارای چه سطحی می باشد؟ سپس، به مکالمات قبلی که با آنها داشته اید فکر کنید. به این فکر کنید که چگونه دوست دارند ارتباط برقرار کنند آیا با جزئیات زیاد است یا مبتنی بر عمل است؟
در مورد بهترین شکل ارتباط تصمیم بگیرید. آیا امکان دارد ملاقات یا تماس رو در رو را ترجیح دهد یا بهتر است با یک ایمیل، با ایشان تماس بگیرید؟ به نظر می رسد این همه سوالات، مدت زمان زیادی طول می کشد تا به پاسخ برسند، اما در واقع کمتر از یک دقیقه طول خواهد کشید و هر بار سریعتر و بیشتر با روند کار آشنا می شوید.

2- یادداشت برداری و بهبود مهارت های ارتباطی

این امر به خصوص در جلسات بسیار مهم است، به طور کلی، زمانی که سعی دارید از دفترچه یادداشتی جهت نوشتن نکات، استفاده می کنید به طرف مقابل خود این اطمینان را می دهید که به طور کامل در این جلسه حضور دارید و موضوع جلسه نیز برایتان بسیار با اهمیت است. فراموش کردن نکات جلسه یا به وجود آمدن هرگونه اشتباهی از این دست میتواند باعث ایجاد سوءتفاهم در طرف مقابل گردد. حتماً پس از جلسه، یادداشت های خود را مجدداً مطالعه ای و بررسی کنید.

3- به خوبی گوش دهید

گوش دادن مهمترین عنصر برای بهبود مهارت های ارتباطی شما است، و همچنین یکی از سخت ترین موارد در جهت توسعه فردی است.

نکته قابل تامل این است که شما دو گوش و یک دهان دارید – بنابراین ، شما باید دو برابر بیشتر از صحبت خود گوش دهید. آگاهی از مهارت شنیداری در خود اولین قدم برای پیشرفت ارتباط است.

 

4- سخنرانی در جمع را تمرین کنید

حتی اگر مطمئن باشید تا زمانی که زندگی می کنید هرگز مجبور به سخنرانی در جمع نخواهید بود (که بسیار بعید است) باید گفت که این یکی از قوی ترین مهارت هایی است که می توانید داشته باشید. اگر برای غلبه بر ترس خود از سخنرانی در جمع خود را به چالش بکشید ، بر توانایی برقراری ارتباط با جمعیت زیادی از مردم مسلط خواهید شد. و اگر می توانید این کار را انجام دهید ، ارتباطات روزمره شما در محل کار نسیم خواهد بود

 

5- هنر شبکه سازی را فرا بگیرید

شبکه سازی، یعنی ایجاد ارتباط های موثر، میان افراد یا کسب و کار های مختلف که موجب افزایش عملکرد شما در هر زمینه خواهد شد. همه ی شما روزانه به طور غیر مستقیم در حال شبکه سازی هستید به عنوان مثال، با شرکتی قرار کاری میگذارید، در کافه با فردی آشنا می شوید روابط دوستانه برقرار می کنید یا در شبکه های مجازی با افرادی آشنا می شوید که می توانند شما را در حوزه های خاصی یاری کنند تمامی این ها از مواردی است که به صورت غیر مستقیم و ناخواسته روزانه با آن ها سر کار داریم، به طور کلی شبکه سازی هنر ارتباطی ای می باشد که در صوت اجرای صحیح و هوشمند آن، می تواند بسیار در ارتباطات شما و همچنین اعتماد بنفس شما تاثیر گذار باشد.

تمام افراد در طول هفته ۱۶۸ ساعت زمان دارند، اما به نظر کافی نمی‌رسد، درست است؟ ما اکثر این زمان را مشغول کار هستیم. افراد حرفه‌ای در طول هفته ۷۰ ساعت کار می‌کنند و بنابراین فرصت بسیار کمی برای استراحت، ورزش، خانواده و دوستان دارند. اگر مراقب نباشید، کار تمام زندگی شما را اشغال می‌کند. پس چه باید کرد؟

در کتاب مجالی برای تمرکز  اثر مایکل هیت، نویسنده‌ی آثار پر فروش نیویورک تایمز، ۹ روش اثبات شده برای داشتن زمان بیشتر جهت پرداختن به امور زندگی، از جمله سلامت، روابط و… و رها شدن از شر حواس پرتی ها در اختیار شما قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...