سبد خرید

چگونه پولدار شویم؟ آیا راه میان‌بری برای ثروتمند شدن وجود دارد؟

به گفته فیلیپ جی مولر، نویسنده نامی و برجسته، تنها چیزی که شما را از ثروتمند شدن باز می‌دارد،  تصوری‌ست که خودتان در مورد ثروتمند بودن دارید. فیلم‌ها و داستان‌های «سریع پولدار شوید» مردم را به این باور رسانده‌اند که ثروتمندان کاری جز خرج‌کردن پول انجام نمی‌دهند و تمام موفقیت‌هایشان به دلیل شانس یا شهرت است؛ اما واقعیت متفاوت است.

ثروتمند شدن روندی‌ست که باید طی شود

یادگیری چگونگی ثروتمندشدن آهسته به‌جای سریع، روشی آزمایش‌شده برای جلوگیری از افتادن در دام طرح‌های سریع‌ثروتمند‌شدن است که این روزها به‌وفور در اینترنت با آن روبرو می‌شوید. بااین‌حال، مشکل این طرح‌ها این است که درنهایت در درازمدت به شکست می‌انجامند. تنها در این صورت است که بسیاری به این واقعیت آشکار پی می‌برند که ساختن ثروت، فرآیندی آهسته و پیوسته است، به‌ویژه برای کسانی که ثروت را به ارث نبرده‌اند و آن را می‌خواهند به دست بیاورند.

درواقع، همه افراد ثروتمند و موفقی که ما امروز می‌شناسیم -از وارن بافت گرفته تا ایلان ماسک و بیل گیتس و جف بزوس و زاکربرگ و…- در طول زمان ثروت خود را به دست آوردند. در نتیجه، شما برای ایجاد ثروت، باید برخی از استراتژی‌هایی را که این افراد استفاده کرده‌اند دنبال کنید -یعنی رویکرد آهسته و پیوسته برای ثروت‌سازی.

همان‌طور که خود وارن بافت زمانی گفت: «به‌آرامی خوب‌شدن کار بسیار آسانی است؛ اما پولدارشدن سریع آسان نیست.»

چگونه ثروتمند شویم

در این مقاله، با نگاهی به این پنج مرحله کلیدی، چگونگی ثروتمند شدن آهسته را در نظر می‌گیریم:

  • روی آموزش مالی خود سرمایه‌گذاری کنید
  • یک برنامه مالی ایجاد کنید و به آن پایبند باشید
  • از بدهی خودداری کنید و یک صندوق اضطراری راه‌اندازی کنید
  • به‌طور مداوم در یک سبد متنوع سرمایه‌گذاری کنید
  • درآمد خود را افزایش دهید

در پایان این مقاله، شما آماده خواهید بود تا سفر خود را به‌سوی ثروت آغاز کنید.

1. برای پولدارشدن روی آموزش مالی خود سرمایه‌گذاری کنید

مهم‌ترین سرمایه‌گذاری که می‌توانید انجام دهید روی خودتان است

در مورد موضوع تولید ثروت، مهم‌ترین سرمایه‌گذاری که می‌توانید انجام دهید آموزش مالی است. قبل از کاوش در راه‌های ممکن برای ثروتمند شدن یا چگونگی پس‌انداز پول، ضروری است که تعهد بلندمدت به مجهز شدن و آموزش بیشتر در مورد واقعیت‌های پول داشته باشید. درحالی‌که این مقاله بسیاری از موضوعات مهم مالی که باید با آن‌ها آشنا باشید را پوشش می‌دهد، اما کافی نیست. این درواقع فقط در مورد شروع یک عادت سالم در یادگیری است و اگر قبلاً به موضوع یا نویسنده خاصی در دنیای امور مالی یا سرمایه‌گذاری علاقه‌مند بوده‌اید، آنگاه این مکانی عالی برای شروع است.

برخی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در مورد یادگیری در نظر بگیرید عبارت‌اند از: بودجه‌بندی، عادات پس‌انداز، مدیریت پول، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بازنشستگی. البته این بدان معنا نیست که شما باید در هر یک از این زمینه‌ها متخصص شوید. بااین‌حال، آموزش مالی اولیه در سفر شما برای یادگیری چگونگی ثروتمند شدن به‌آرامی بسیار مهم خواهد بود.

2. برای ثروتمند شدن، یک برنامه مالی ایجاد کنید و به آن پایبند باشید

هر سرمایه‌گذاری موفق با یک برنامه خوب شروع می‌شود و همین‌طور ایجاد ثروت. ممکن است پس از شنیدن توصیۀ کسی که می‌گوید این رمزارز یا سهام  بیت‌کوین یا آمازون بعدی است، وسوسه شوید که تمام پس‌انداز خود را بردارید و پا به میدان بگذارید. چه کسی نمی‌خواهد مالک بیت‌کوین بعدی یا آمازون باشد؟ مشکل اینجاست که ظرف یک‌هفته، ممکن است ارز دیجیتال یا سهام دیگری باشد که به‌عنوان برگ برنده بعدی تبلیغ شوند؛ و این‌گونه امکان دارد زندگی مالی‌تان در یک‌ چشم‌به‌هم‌زدن با خاک یکسان شود. پس بهتر است همیشه منطقی برخورد کنید و یک برنامه مالی که با وضعیت مالی و اهداف شما همسو باشد ایجاد نمایید.

بنجامین گراهام، هشدار داد: «بهترین راه برای اندازه‌گیری موفقیت سرمایه‌گذاری‌تان این نیست که آیا در حال شکست دادن بازار هستید یا خیر، بلکه این است که آیا یک برنامه مالی و یک نظم رفتاری تنظیم کرده‌اید. احتمالاً شما را به‌جایی که می‌خواهید می‌رساند.»

راههای ثروتنمدشدن

سه جز کلی یک برنامه مالی مناسب برای ثروتمند شدن

وضعیت مالی: جایی که در حال حاضر هستید.

اهداف مالی: جایی که می‌خواهید باشید. این‌ها می‌توانند اهداف کوتاه‌مدت تا میان‌مدت مانند خرید خودروی جدید، پرداخت پیش‌پرداخت وام مسکن یا اهداف بلندمدت مانند استقلال مالی، بازنشستگی، تحصیلات دانشگاهی برای فرزندانتان و پس‌انداز برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار و غیره باشند…

استراتژی‌های مالی: چگونه می‌خواهید به‌جایی که می‌خواهید برسید، در مقایسه با جایی که اکنون هستید.

بودجه‌بندی برای ثروتمند شدن

بودجه‌بندی بخش مهمی از برنامه‌ریزی مالی است. بودجه برآوردی از درآمد و هزینه‌های شما برای یک دوره تعریف‌شده است. با تقسیم‌بندی درآمد و هزینه‌های خود، می‌توانید وضعیت مالی فعلی خود را کنترل کنید. هنگامی‌که این کار را انجام دادید، ایجاد استراتژی‌های مالی برای دستیابی به اهداف مالی آسان‌تر می‌شود.

برای شروع این فرآیند، استفاده از قانون 50/30/20 را در نظر بگیرید؛ یک سیستم بودجه‌بندی محبوب که یه‌وسیلۀ الیزابت وارن، سناتور آمریکایی رایج شده است. در این سیستم پس از شناسایی درآمد ماهانۀ خود، آن را به سه دسته نیازها، خواسته‌ها و پس‌انداز/سرمایه‌گذاری تقسیم می‌کنید.

نیازهای شما هزینه‌های ضروری برای زندگی هستند: از جمله خوراک، پوشاک، حمل‌ونقل، پرداخت اجاره یا وام مسکن و غیره. خواسته‌ها شامل سرگرمی، هزینۀ سفر، به رستوران‌‌رفتن و غیره است. باقی‌مانده 20% به پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری اختصاص می‌یابد.

البته، قانون 50/30/20 تنها یک راهنما است و شما می‌توانید ارقام را تغییر دهید تا وضعیت مالی فعلی و/یا اهداف مالی شما را نشان دهد. به‌عنوان‌مثال، اهداف شما ممکن است از شما بخواهد که بیش از 20٪ از درآمد خود را پس‌انداز کنید/سرمایه‌گذاری کنید، درحالی‌که وضعیت مالی شما در حال حاضر ممکن است شما را مجبور کند فقط 10٪ پس‌انداز کنید.

ناگفته نماند (اگرچه، گاهی اوقات این‌طور نیست!) که پس‌اندازِ بخشی از درآمد ماهانه، یک عنصر اصلی برای خلق ثروت است و به همین دلیل است که بودجه‌بندی خوب بسیار ضروری است. همان‌طور که بنجامین گراهام گفت: «اگر می‌خواهید ثروتمند باشید، به پس‌انداز کردن و به دست آوردن فکر کنید.» مشاهده شده که «میلیونرها نفر، به‌طور متوسط، سالانه 20 درصد از درآمد خانوار خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند. ثروت آن‌ها با مقداری که هرسال به دست می‌آورند اندازه‌گیری نمی‌شود، بلکه با نحوۀ پس‌انداز و سرمایه‌گذاری آن‌ها در طول زمان اندازه‌گیری می‌شود.

به یاد داشته باشید که ما از تجملات ظاهری ثروتمندان چیزی در مورد مسیری که طی کردند تا به آن‌نقطه رسیدند، نمی‌فهمیم. مسیر را باید فهمید نه ظاهر امر را.

جک بنی، کمدین افسانه‌ای ایالات متحده، گفت: «سعی کنید وقتی دریافتی کمی دارید، شروع به پس‌انداز کنید؛ زیرا در غیره این‌صورت، وقتی درآمدتان زیاد شد، هرگز به فکر پس‌انداز نمی‌افتید.» حتی اگر تنها چیزی که می‌توانید پس‌انداز کنید 100 دلار در ماه است، این کار را انجام دهید. به‌جای منتظر ماندن برای دستمزد بزرگ‌تر، همین حالا عادت‌سازی کنید، زیرا آن زمان ایجاد عادت‌ دشوارتر خواهد شد. برای ثروتمند شدن، ابتدا باید یاد بگیرید که چگونه پول پس‌انداز کنید و ثروتمند شوید.

یکی از هوشمندانه‌ترین کارهایی که می‌توانید برای خود انجام دهید این است که عادت کنید بخشی از حقوق خود را پس‌انداز کنید. افراد، خانواده‌ها و حتی جوامع به میزانی که در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنند، باثبات و مرفه هستند. پس‌اندازِ امروز، امنیت و رفاه فردا را تضمین می‌کند. جورج کلاسون، در کتاب معروف ثروتمندترین مرد بابل می‌گوید: «اول سهم خودتان را بردارید».

همین امروز شروع کنید تا ده درصد از درآمد خود را پس‌انداز کنید و هرگز آن را خرج نکنید. این صندوق شما برای انباشت مالی بلندمدت است و هرگز به هیچ دلیل دیگری جز برای اطمینان از آینده مالی خود از آن استفاده نکنید. نکته قابل توجه این است که وقتی اول برای خودتان پس‌انداز می‌کنید، خود را مستلزم می‌کنید تا با 90 درصد دیگر زندگی کنید، سپس به‌زودی به آن عادت خواهید کرد؛ زیرا تو مخلوق عادت‌هایت هستی

3. از بدهی خودداری کنید و یک صندوق اضطراری راه‌اندازی کنید

درحالی‌که بدهی ممکن است گاهی برای مشاغل مجاز (و سودمند) باشد، اغلب برای افراد نتیجه منفی در پی دارد. هر سودی که بابت بدهی‌ها می‌پردازید، پولی است که می‌توانستید پس‌انداز کرده و سرمایه‌گذاری کنید. ناتان موریس، یک مربی مالی شخصی می‌گوید: «هر بار که پول قرض می‌نمایید، آینده خود را سرقت می‌کنید».

راه حل واضح این است که شما باید از خرج کردن بیش از توان خود اجتناب کنید (این یکی از دلایلی است که بسیاری از مردم بدهی بالا می‌آورند). بااین‌حال، واقعیت این است که اکثر مردم به دلیل شرایط اضطراری مالی (هزینه‌های برنامه‌ریزی‌نشده) بدهکار می‌شوند؛ بنابراین، چگونه با شرایط اضطراری مالی بدون داشتن بدهی مقابله می‌کنید؟

صندوق اضطراری راه‌اندازی کنید

صندوق اضطراری پولی است که برای تأمین شرایط اضطراری مالی پس‌انداز می‌کنید. این به‌عنوان یک صندوق گردان کار می‌کند -هنگامی‌که برای موارد اضطراری رسیدگی می‌کنید، پول خرج شده را به صندوق بازمی‌گردانید. مشاوران مالی مدت‌ها توصیه کرده‌اند که سه تا شش ماه از هزینه‌های زندگی خود (که می‌تواند نیازهای ماهانه یا نیازها و خواسته‌های شما باشد) در چنین صندوقی ذخیره داشته باشید. با یک صندوق اضطراری، می‌توانید به‌جای پرداخت بدهی و پرداخت سود گزاف، با پولی که پس‌انداز کرده‌اید، با شرایط اضطراری خود مقابله کنید.

اگر از قبل بدهکار هستید چه؟ 

باید برای جبران آن سخت تلاش کنید. ابتدا، اطمینان حاصل کنید که حداقل پرداخت مورد نیاز ماهانه را برای هر بدهی‌ای که دارید (به استثنای وام مسکن) پرداخت می‌کنید. هر مقدار پس‌اندازی که باقی می‌ماند باید برای ساختن یک صندوق اضطراری باشد، بنابراین لازم نیست در حین بازپرداخت بدهی‌های موجود، بدهی دیگری به بدهی‌های خود اضافه نمایید.

پس از پس‌انداز سه ماهه برای صندوق اضطراری خود، می‌توانید از تمام پس‌انداز خود برای تسویۀ بدهی استفاده نمایید. پس از اتمام بازپرداخت آن‌ها، می‌توانید تصمیم بگیرید که پول بیشتری به صندوق اضطراری خود اضافه کنید. با بازپرداخت بدهی‌ها و راه‌اندازی یک صندوق اضطراری، اکنون می‌توانید روی راه‌های دیگری برای ثروتمندشدن تمرکز کنید. بهترین راه آزمایش‌شده زمان سرمایه‌گذاری است.

پولدار شدن

4. به‌طور مداوم در یک سبد متنوع سرمایه‌گذاری کنید

چند میلیونر را می‌شناسید که با سرمایه‌گذاری در حساب‌های پس‌انداز ثروتمند شده‌اند؟ این سوالی از رابرت آلن، نویسندۀ کتاب «شکستن کد میلیونر» است. سؤالی که گواهی بر این واقعیت است که پس‌انداز به‌تنهایی نمی‌تواند ابزاری برای تولید ثروت بدون سرمایه‌گذاری باشد. حساب‌های پس‌انداز نرخ‌های بهرۀ پایینی را ارائه می‌کنند و در مواقعی که نرخ تورم بالاتر از سود حساب‌های پس‌انداز است، با نگهداری آن در حساب پس‌انداز، درواقع ضرر می‌کنید.

برای ایجاد ثروت، باید به دنبال دارایی‌های سرمایه‌گذاری باشید که بازدهی بالاتری را ارائه می‌دهند. در طول سال‌ها، برخی از دارایی‌های برتر سرمایه‌گذاری (راه‌های برتر برای ثروتمندشدن) عبارت‌ بودند از: سهام، اوراق قرضه، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک؛

اما امروزه، ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین پا به میدان گذاشتند و بسیاری از کارشناسان آن را به‌عنوان «طلای دیجیتال» ستایش کرده‌اند. برای یادگیری اینکه چگونه آهسته به ثروت برسید، باید پول خود را در چنین دارایی‌هایی به‌گونه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که بازده شما را به حداکثر و ریسک شما را به حداقل برساند. اما چطور می‌توانید این کار را انجام دهید؟

برای ثروتمند شدن به‌طور مداوم سرمایه‌گذاری کنید

یکی از دلایلی که ما با برنامه‌ریزی مالی و بودجه شروع کردیم این است که به شما کمک می‌کند به‌طور مداوم سرمایه‌گذاری کنید. سرمایه‌گذاری نباید به‌صورت یک‌باره باشد که در آن هزاران دلار در بازار قرار دهید. این باید یک اقدام منسجم و آگاهانه باشد که در طول زمان ایجاد شود.

برای ثروتمند شدن روی بلندمدت تمرکز کنید

سرمایه‌گذاری بلندمدت تنها استراتژی است که می‌تواند به شما کمک کند از هیچ پولدار شوید. خریدوفروش مکرر دارایی‌های سرمایه‌گذاری، نه‌تنها گران‌تر است، بلکه سود کمتری را عاید شما می‌کند. هرچه بیشتر در بازار بمانید، خطر از دست دادن پولتان کمتر و بازده بیشتری خواهید داشت. به‌عنوان‌مثال، مطالعه S&P 500 بین سال‌های 1926 تا 2019 نشان داده است که هر چه مدت بیشتری در بازار بمانید، احتمال کسب درآمد بیشتر است. اگر به مدت پنج سال بمانید، شانس از دست دادن پول 5 درصد است، درحالی‌که اگر به مدت 10 سال در بازار سرمایه‌گذاری کنید، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد – فقط به 0.2٪.

بنابراین، برای دستیابی به اهداف مالی خود، باید صبور باشید و بر برنامه خود تمرکز کنید

تاثیر کاهش ریسک با تنوع در ثروتمند شدن

در یادگیری چگونگی ثروتمندشدنِ آهسته و کاوش در راه‌های ثروتمندشدن، باید یاد بگیرید که هم بر بازده و هم بر ریسک تمرکز کنید. یکی از راه‌هایی که افراد به‌راحتی پول خود را در طرح‌های مختلف سرمایه‌گذاری از دست می‌دهند این است که بدون پرسیدن سؤال در مورد ریسک، شیفتۀ بازده مورد انتظار می‌شوند. یکی از مزایای سرمایه‌گذاری غیرفعال، ریسک پایین آن است. بااین‌حال، چه منفعل یا فعال، یک‌راه برای به حداقل رساندن بیشتر ریسک، تنوع بخشیدن به آن است.

به عبارت ساده، تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید. هرچه سرمایه‌گذاری شما در دارایی‌های غیرهمبسته مثبت بیشتر باشد، ریسک کمتری خواهد داشت. شما می‌توانید بر اساس طبقۀ دارایی (سرمایه‌گذاری در سهام و همچنین اوراق قرضه و بیت‌کوین)، بازار (سرمایه‌گذاری در بازار بین‌المللی و همچنین بازارهای نوظهور و بازارهای توسعه‌یافته)، ارزش بازار (سرمایه‌گذاری کلان و متوسط). -شرکت‌های دارای سقف و شرکت‌های با سرمایهٔ کوچک و صنعت (در صنعت مالی و همچنین صنایع بهداشت و درمان و صنایع اختیاری مصرف‌کننده سرمایه‌گذاری کنید).

برای ثروتمند شدن اهداف مالی خود را در نظر داشته باشید

سبد سرمایه‌گذاری شما باید با اهداف سرمایه‌گذاری شما (و همچنین افق زمانی و سطح تحمل ریسک شما) مطابقت داشته باشد. یک سبد سرمایه‌گذاری عمومی ایجاد شده برای هر کس دیگری ممکن است برای مقابله با موقعیت منحصربه‌فرد شما نامناسب باشد.

در نتیجه، اطمینان حاصل کنید که اهداف خود را هنگام ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری در ذهن داشته باشید. به‌طور خلاصه، برای ایجاد ثروت به‌اهستگی، اطمینان حاصل کنید که به‌طور مداوم (ماهانه، ترجیحاً) در یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع سرمایه‌گذاری می‌کنید که به‌خوبی برای برآورده‌کردن اهداف سرمایه‌گذاری شما طراحی شده است.

5. سطح درآمد خود را افزایش دهید

اکنون به آخرین مرحله برای یادگیری چگونگی ثروتمند شدن آرام رسیده‌ایم: افزایش درآمد.

درحالی‌که سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت برای ایجاد ثروت بسیار مهم است، هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری کنید بهتر است؛ و یکی از راه‌های افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش درآمد است. یکی از راه‌های انجام این کار این است که همیشه به‌صورت حرفه‌ای روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید؛ از طریق دوره‌های آفلاین و آنلاین، گواهی‌نامه‌ها، شبکه‌سازی و غیره؛ تا سواد بیشتری در زمینۀ کاری خود داشته باشید. با سواد و ارزش بیشتر، پول و فرصت‌های بیشتری برای افزایش سرمایه‌گذاری شما به وجود می‌آید.

علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید درآمد خود را از طریق هر یک از ایده‌های درآمد غیرفعال به‌خوبی تثبیت‌شده افزایش دهید. بسیاری بر این باورند که یادگیری در مورد درآمد غیرفعال، یادگیری چگونگی ثروتمند شدن بدون کار کردن است. بااین‌حال، این دقیق نیست، به‌خصوص برای استراتژی‌های درآمد غیرفعال تثبیت‌شده مانند بازاریابی وابسته و فروش محصولات دیجیتال. این‌ها نیاز به هزینه اولیه سرمایه و کار دارند.

درآمد غیرفعال به‌خودی‌خود «چگونه بدون کارکردن ثروتمند شویم» نیست، بلکه نحوۀ کسب درآمد از کار از قبل انجام شده است (که حتی ممکن است به مقدار کمی کار به‌طور منظم نیاز داشته باشد).

حتی استراتژی‌های درآمد غیرفعال بیشتری وجود دارد. بااین‌حال، مطمئن شوید که در معرض هیچ کلاه‌برداری سریع‌ثروتمند شدن قرار نمی‌گیرید. خودتان را آموزش دهید و همیشه علاوه بر بازگشت، ریسک را نیز در نظر بگیرید. درنهایت، به یاد داشته باشید که هدف از ایجاد درآمد بیشتر، افزایش پس‌انداز سرمایه‌گذاری و ایجاد ثروت بیشتر برای دستیابی به اهداف مالی شما است. پس حالا که تا حدودی یاد گرفتید چگونه می‌توانید به‌آرامی ثروتمند شوید، بی‌درنگ سبد سرمایه‌گذاری خود را خلق کنید.

One thought on “چگونه پولدار شویم؟ آیا راه میان‌بری برای ثروتمند شدن وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...