سبد خرید

تغییر عادت ها؛ چارلز دوهیگ یا جیمز کلیر؟

عادت‌های ما بدون شک بخش بسیار مهمی از زندگی‌مان را تشکیل می‌دهند. اغراق نیست اگر بگوییم تغییر عادت ها می‌تواند به منزله تغییر سبک زندگی ما باشد. اگر به تک تک رفتارهایی که در یک روز انجام می‌دهیم نگاه کنیم، متوجه می‌شویم حدود 40 درصد از آن‌ها بر حسب عادت اتفاق می‌افتند.

با این حساب شاید لازم باشد یک بازنگری دوباره روی این عادت‌های کوچک و بزرگ داشته باشیم و برای جایگزینی عادت‌های خوب با عادت‌های بد بیشتر تلاش کنیم.

تغییر عادت ها

در این مطلب شما را با دو کتاب محبوب در سراسر دنیا که می‌توان گفت از جمله مهم‌ترین کتاب‌ها در زمینه تغییر عادت ها هستند آشنا خواهیم کرد. به این امید که همگی ما با راهنمایی‌های قدم به قدم این منابع، به سبک زندگی دلخواه خود نزدیک‌تر شویم.

چارلز دوهیگ یا جیمز کلیر؟ قدرت عادت یا عادت های اتمی؟کدام مهمتر است؟

قدرت عادت را بشناسید

در سال 2012، چارلز دوهیگ محقق آمریکایی کتابی را روانه بازار کرد که تا به امروز به عنوان یکی از پرطرفدارترین کتاب‌ها در حوزه روانشناسی و توسعه فردی شناخته می‌شود. این کتاب که “قدرت عادت نام دارد، درباره توانایی عادت‌ها در تغییر زندگی انسان حقایقی را بیان می‌کند که در نوع خود حیرت انگیز هستند.

دوهیگ با بهره گرفتن از نمونه‌های واقعی متعدد، نشان داده است که تغییر عادت ها و کمک گرفتن از الگوهای رفتاری تکرار شونده چقدر می‌تواند در موفقیت شخص، سازمان یا یک اجتماع تأثیر مثبت داشته باشد. او درباره زنی می‌نویسد که با ترک عادت سیگار کشیدن، الگوی مغزی خود را تغییر داده و در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا می‌کند. همچنین در مورد مربی فوتبالی صحبت می‌کند که با تغییر عادت ها، یک تیم شکست خورده رده پایین را به تیمی موفق تبدیل می‌سازد.

نویسنده این کتاب از صدها مقاله پژوهشی و منابع معتبر برای نگارش اثر خود کمک گرفته است. به همین دلیل کتابی که امروز می‌بینید یک اثر جامع و کاربردی برای افرادی است که به دنبال ایجاد تغییراتی اساسی برای حرکت رو به جلو در زندگی خود هستند.

چارلز دوهیگ

چارلز دوهیگ چگونه به تغییر عادت ها کمک می‌کند؟

بخش مهمی از کتاب قدرت عادت به بررسی چگونگی و مکانیزم ایجاد عادت در مغز و در واقع عصب شناسی آن اختصاص دارد. در این کتاب شما با حلقه سه مرحله‌ای عادت آشنا می‌شوید که شامل سرنخ، روتین و پاداش است. این حلقه می‌تواند به خوبی نحوه شکل گیری یک عادت و تداوم آن را توضیح دهد.

به این معنا که همواره برای شروع یک عادت باید سرنخی وجود داشته باشد. این سرنخ هر نوع نشانه‌ای است که شما را به انجام عملی تکرار شونده (روتین) وا می‌دارد. در ادامه با انجام روتین، پاداشی از جمله احساس رضایت دریافت خواهید کرد که محرک شما برای انجام دوباره آن رفتار است. چارلز دوهیگ به شما می‌آموزد که چگونه با کمک گرفتن از این حلقه به تغییر عادت های خود دست بزنید و در نتیجه تغییرات بزرگی را در زندگی‌تان شاهد باشید.

عادت های اتمی را بشناسید

همیشه در زندگی جزئیاتی وجود دارد که بیش از آنچه به نظر می‌رسد پراهمیت هستند و در اغلب موارد توسط ما نادیده گرفته می‌شوند. غافل از این که همین جزئیات با تکرار دوباره و دوباره، در حال ایجاد تغییراتی بزرگ هستند. جیمز کلیر در کتاب “عادت های اتمی توجه ما را به این جزئیات جلب می‌کند.

این جزئیات در واقع همان عادت‌های کوچک و به ظاهر کم اهمیتی هستند که برعکس انتظار می‌توانند پیامدهایی مهم به دنبال داشته باشند. شاید هیچ گاه به این فکر نکنید که تغییر عادت های کوچکی مانند مرتب کردن تخت خواب‌تان می‌تواند در آینده 5 سال بعد شما تأثیری مهم داشته باشد.

اما کلیر در کتاب خود به شما ثابت می‌کند که همین عادت کوچک و دیگر عادت‌های ناچیزی که در زندگی همه ما متعدد هستند، نقشی مهم در آینده‌مان دارند.

کتاب عادت های اتمی یک راهنمای جامع برای تغییر تمام عادت‌های کوچک و بزرگ شما است. جیمز کلیر، نویسنده و سخنران محبوب 36 ساله آمریکایی با انتشار این کتاب به تمام دنیا ثابت کرد که می‌توان با قدم‌هایی بسیار کوچک به موفقیت‌هایی بسیار بزرگ دست یافت. به این شرط که از مسیر درست حرکت کنید.

جیمز کلیر چگونه به تغییر عادت ها کمک می‌کند؟

کلیر در کتاب خود ابتدا به اهمیت عادت‌های کوچک و پیشرفت‌های یک درصدی اشاره می‌کند. او معتقد است اگر هر روز فقط و فقط یک درصد پیشرفت کنید بعد از 5 سال به موقعیتی می‌رسید که فراتر از حد انتظارتان است. به همین دلیل اکیداً توصیه می‌کند گام‌های کوچک را ناچیز نشمارید.

در ادامه یک مسیر چهار مرحله‌ای را برای تغییر عادت ها به شما معرفی می‌کند. این مسیر شامل شفاف سازی عادت، جذاب کردن عادت، ساده سازی عادت و رضایت بخش کردن عادت است. او معتقد است به کمک این فرمول چهار جزئی می‌توانید یک رفتار خوب را به یک “عادت” تبدیل کنید.

همچنین به کمک عکس فرمول بالا قادر خواهید بود عادت‌های منفی را نیز ترک نمایید. یعنی سرنخ‌های عادت بد را از دور و بر خود دور کنید، جذابیت آن را کم کنید، انجام آن را برای خود دشوار سازید و در نهایت جریمه‌ای برای آن در نظر بگیرید. کتاب عادت های اتمی، تمام این مراحل را با ذکر مثال و به طور واضح برای شما روشن می‌سازد. به این ترتیب می‌توانید به طور عملی آن را برای تغییر عادت های‌تان در زندگی شخصی خود به کار ببرید.

جیمز کلیر

قدرت عادت یا عادت های اتمی؟

تا اینجا درباره این دو کتاب و آنچه برای خوانندگان در چنته دارند به طور مفصل صحبت کردیم. شاید اکنون با این سؤال مواجه باشید که بهتر است کدام یک از این کتاب‌ها را برای مطالعه انتخاب کنید. هر چند هر دوی این کتاب‌ها، بهترین منابع برای تغییر عادت های بزرگ در زندگی هستند. اما در ادامه به طور جزئی‌تر به این سؤال نیز پاسخ خواهیم داد.

از دوهیگ کمک بگیرید اگر…

بدون شک برای همه ما جالب است بدانیم مکانیزم خودکار شدن برخی رفتارها در مغز چگونه است. پاسخ این سؤال در این کتاب آورده شده است. اگر دوست دارید بدانید هنگام شکل گیری یک عادت، دقیقاً چه اتفاقی در مغز و سیستم اعصاب آن می‌افتد، پیشنهاد می‌شود اول کتاب قدرت عادت را مطالعه کنید. چارلز دوهیگ در این کتاب تلاش کرده است با بیان دقیق و صحیح فرآیند ایجاد عادت، شما را برای تغییر عادت هایتان آماده سازد.

کتاب قدرت عادت، به جز مورد بالا، یک ویژگی خاص دیگر نیز دارد که آن را تا حدی از عادت های اتمی جیمز کلیر متمایز می‌سازد و آن پرداختن به قدرت و تأثیر عادت‌ها در سطح سازمانی و اجتماعی است. با این حساب اگر صاحب یک شرکت یا مدیرعامل یک سازمان هستید یا به نحوی با مجموعه بزرگی از افراد سروکار دارید، مطالعه این کتاب به شما کمک بسیاری خواهد کرد. قدرت عادت به شما می‌آموزد

چطور در مقیاسی فراتر از یک فرد، از تغییر عادت ها به نفع خود، کسب و کار یا اجتماع اطراف‌تان استفاده نمایید. همچنین نمونه‌ها و مثال‌های واقعی ذکر شده در آن، برای تغییرات بزرگ به شما ایده‌های خوبی می‌بخشند.

از کلیر کمک بگیرید اگر…

یک ویژگی و در واقع مزیت فوق العاده کتاب عادت های اتمی، کاربردی بودن آن است. در این کتاب اصول و مفاهیم مهم در ساده‌ترین و روان‌ترین شکل ممکن به نگارش درآمده است. با این حساب تفاوتی ندارد در چه سطح اجتماعی و چه سن و سالی باشید، بدون شک مطالعه این کتاب برای شما مناسب خواهد بود. بهره گرفتن از مطالب این کتاب نیاز به هیچ دانش یا تخصصی ندارد و برای تمام ابعاد زندگی قابل استفاده است.

اثر جیمز کلیر مانند یک راهنمای گام به گام و مرحله به مرحله عمل می‌کند. این نویسنده مانند یک معلم دلسوز تک تک مراحل تغییر عادت ها را با حوصله و توضیح فراوان به شما می‌آموزد و کمک می‌کند از تغییرات کوچک آغاز کرده و خود را با بزرگ‌ترین تغییرات در عادت‌های‌تان به چالش بکشید.

به این ترتیب اگر مدت‌هاست به دنبال تغییر برخی از عادت‌های روزانه خود هستید ولی مدام با شکست مواجه می‌شوید، پیشنهاد می‌شود ابتدا به سراغ مطالعه کتاب محبوب عادت های اتمی بروید و همراه با کلیر، تمرینات لازم را برای تغییر عادت های خود انجام دهید.

عادت های خوب

کتاب، راهنمای دلسوز شما در مسیر توسعه فردی

خوشبختانه این روزها با افراد زیادی روبرو می‌شویم که دغدغه توسعه فردی و رشد فکری خود را دارند و در این مسیر به دنبال راهنما و خط مشی صحیح و مشخص هستند. در این میان کتاب‌های بسیاری در حوزه توسعه فردی به بازار آمده‌اند که برخی از آن‌ها که به روانشناسی زرد معروف هستند، اعتبار علمی کافی ندارند.

اما برخی دیگر مانند دو کتابی که در این مقاله با هدف تغییر عادت ها معرفی شد، نمونه‌هایی از موفق‌ترین کتاب‌های توسعه فردی در دنیا به شمار می‌روند. این کتاب‌ها حاصل سال‌های زیاد سخنرانی، پژوهش و تحقیق هستند. به عبارتی نویسنده این کتاب‌ها مسیری را که پیش روی شما گذاشته ابتدا خود پیموده است، چاله‌ها و فراز و نشیب‌های آن را محک زده و بیراهه‌های آن را نیز تجربه کرده است.

شاید بتوان گفت، مهم‌ترین پیام دو کتاب قدرت عادت و عادت های اتمی این است که تغییر عادت های کوچک و بزرگ می‌تواند اولین و مهم‌ترین گام برای تغییر کل زندگی شما باشد. این همان فرصت استثنایی برای موفقیت است که سال‌هاست به دنبال آن بوده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...