سبد خرید

شادی؛ گمشده‌ای مهم در روزگار ما

برای هر فردی، شادی معنای متفاوتی دارد. گاهی با راضی بودن به آنچه هستید بدست می آید، گاهی با داشتن گروهی از دوستان که شما را همان‌گونه که هستید دوست دارند، یا داشتن توانایی برای دنبال کردن آرزوهایتان. مهم نیست که خوشبختی واقعی را چگونه تعریف کنید، اما شادی و رضایت قابل‌دستیابی است. شما می‌توانید با ایجاد چند تغییر در برنامه‌های روزانه خود به آنجا برسید. اگر تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چگونه شادتر باشید، بدانید که عادت‌ها و نگاه شما به زندگی نقش مهمی دارند. هیچ‌کس نمی‌تواند همیشه شاد باشد، اما می‌توان تلاش کرد و یاد گرفت.

در ادامه چند روش علمی اثبات‌شده برای شاد بودن در زندگی آورده شده است. به یاد داشته باشید که شادی و روش هرکسی برای آن با دیگری متفاوت است. با صرف زمان و تلاش متوجه خواهید شد که چه روشی برای شما مفید است.

چگونه شادتر زندگی کنیم

راهکارهایی برای یافتن شادی

کاری را انجام دهید که به شما معنی می‌دهد

اگر نگاه دقیق‌تری به خود و زندگی‌مان بیندازیم ممکن است دریابیم که زندگی ما بی‌معناست یا اهداف ما دست‌نیافتنی است. بااین‌حال، داشتن یک هدف می‌تواند با تمرکز بر چیزهایی که برای شما مهم هستند، مانند عزیزان، ایمان، شغل و بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی، به شما کمک کند در زندگی شاد باشید.

همینطور به شما این امکان را می‌دهد که ارتباط خود را با افراد یا فعالیت‌هایی که با ارزش‌های شما همسو نیستند قطع کنید. باانگیزه ماندن برای تعیین و دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت زمانی که شرایط سخت می‌شود ضروری است. همچنین و شاید مهم‌تر از همه، به شما این حس را می‌دهد که تلاش‌های شما تأثیر مثبتی بر جهان دارد.

ورزش را عادت زندگی خود کنید

ورزش سبب تولید اندورفین می‌شود و ترشح این هورمون باعث خوشحالی شما می‌شود. حس بعد از تمرین یا حتی یک گشت و گذار کوتاه به فروشگاه، شما را شادتر می‌کند.

دانشگاه تورنتو کار بزرگی انجام داد و کمتر از 25 مطالعه تحقیقاتی را تجزیه‌وتحلیل کرد. نتیجه این بود که فعالیت بدنی به جلوگیری از افسردگی کمک می‌کند. مطالعه‌ای که سه گروه از افراد افسرده را به رژیمی از داروهای ضدافسردگی، فعالیت بدنی و ترکیبی از این دو اختصاص داد. جای تعجب نیست که هر سه گروه نسبت به قبل شادتر بودند، اما آیا این شادی ادامه داشت؟

گروهی که فقط ورزش می‌کردند، شش ماه بعد، نرخ عود افسردگی شان فقط 9 درصد بود. بااین‌حال، دو گروه دیگر دارای نرخ عود بین 31 تا 38 درصد بودند، به این معنی که نزدیک به یک‌سوم آن‌ها دوباره افسرده شدند.

تاثیر مثبت اندیشی بر شادی

 «شادی مقدمه موفقیت است.»

اگر از همه متغیرهایی که بر آن تأثیر می‌گذارند آگاهی کامل داشته باشید، می‌توانید 10 درصد از شادی بلندمدت خود را پیش‌بینی کنید. این متغیرها شامل عوامل استرس‌زا، دردسرها، موفقیت‌ها، شرایط اقتصادی، روابط و غیره است.

نحوه تفسیر شما از دنیای بیرون 90 درصد باقیمانده را تشکیل می‌دهد. با مثبت اندیشی می‌توانید تا 30 درصد انرژی، خلاقیت و بهره‌وری بیشتری به دست آورید. نکته کلیدی این است که امروز مثبت فکر کنید، نه اینکه منتظر بمانید تا ثروتمند و شناخته‌شده شوید.

روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

آیا شما شجاع، کنجکاو یا دارای ذهنی باز هستید؟ چگونه از این استعدادها برای بهبود زندگی خود و دیگران استفاده می‌کنید؟ این‌ها سؤالات مهمی هستند زیرا مردم معمولاً وقتی بر نقاط قوت خود به‌جای معایب خود تمرکز می‌کنند خوشحال‌تر می‌شوند.

یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به شادی و رضایت در دنیا این است که با استفاده حداکثری از استعدادهایمان، به پتانسیل کامل خود برسیم.

کنار گذاشتن افکار منفی

برخی از افراد برای غلبه بر افکار منفی به‌شدت تلاش می‌کنند تا با آن‌ها مقابله کنند. مطالعه‌ای در دانشگاه مادرید نشان داد که نوشتن افکار منفی خود بر روی یک کاغذ و سپس از بین بردن آن در رهایی از این افکار از ذهن مؤثر است. آن‌ها به شما توصیه می‌کنند که کاغذ را بسوزانید، پاره کنید یا در سطل زباله بریزید!

خلاصی فیزیکی از شر آن‌ها به کاهش اثرات مخرب آن‌ها کمک می‌کند. روانشناسان توصیه می‌کنند که این کار را مکرر انجام دهید.

نوشتن افکار منفی

بنویسید برای چه چیزی سپاسگزار هستید

احساس و فکر کردن درباره چیزهایی که به‌محض بیدار شدن برای آن سپاسگزار هستید، روشی عالی برای افزایش شادی است. تحقیقات روی مغز ما نشان می‌دهد که ما همیشه روی چیزهای منفی زندگی مانند نگرانی‌ها، تراژدی‌ها، شکست‌ها و نارضایتی تمرکز می‌کنیم. متاسفانه منفی بافی همیشه پیش‌فرض است.

به همین دلیل مهم است که روی چیزهای مثبت تمرکز کنید. به‌طور خاص، برای شناسایی دلایل قدردانی خود. در اینجا چند مفهوم در مورد چگونگی دستیابی به این هدف وجود دارد:

  • وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، سه چیز را به‌صورت ذهنی بخوانید که بابت آن‌ها سپاسگزار هستید لیست را در نزدیکی خود نگه‌دارید تا به‌صورت دوره‌ای به خود یادآوری کنید
  • اگر می‌خواهید، از فیس‌بوک یا توییتر استفاده کنید. این مفید است که به مخاطب خود یادآوری کنید که این واقعاً کار می‌کند
  • از یک همکار برای کمک به یک پروژه یا کار با تماس یا خرید قهوه تشکر کنید
  • کمک به کسی یا داوطلب شدن چند ساعت در هفته را در نظر بگیرید

ذهن آگاهی را تمرین کنید

هوشیار بودن یعنی چه؟ این به‌سادگی به این معنی است که شما بر لحظه فعلی تمرکز می‌کنید، تمام توجه خود را به آن می‌دهید و بدون قضاوت آن را می‌پذیرید. در حال حاضر حوزه‌های روانشناسی و پزشکی شاهد افزایش این پدیده هستند. این می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهبود بخشد، سطح استرس را کاهش دهد و کیفیت زندگی را در صورت تمرین منظم افزایش دهد.

با تمرکز بر زمان حال، می‌توانید از احساسات خوب و سایر احساسات بدنی مانند لمس و بویایی لذت ببرید. به این فکر کنید که آن‌ها چقدر شما را خوشحال می‌کنند.

از اهمیت خواب خوب غافل نشوید

پس از انجام مطالعات متعدد، محققان به این نتیجه رسیدند که کمبود خواب تمایل شما به منفی بودن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. این مطالعه خاص بسیار جذاب است.

هیپوکامپ، ناحیه‌ای از مغز که افکار شادمانی را پردازش می‌کند، کانون توجه محققان بود. عملکرد هیپوکامپ در زمان کم خوابی شروع به کاهش می‌کند و افکار منفی به‌مراتب بیشتر از حد معمول وارد می‌شوند. محققان برای نشان دادن این موضوع فهرستی از کلماتی که باید به خاطر بسپارند به دانش آموزان کم‌خواب دادند.

وقتی صحبت از عبارات مثبت یا خنثی می‌شد، آن‌ها فقط حدود 31 درصد از این موارد را دقیق دریافت می‌کردند. بااین‌حال، آن‌ها در تمام عبارات منفی امتیاز بالایی کسب کردند (81 درصد). دکتر رابرت استیک گلد آزمایش‌های مشابهی را روی خواب و حافظه انجام داده است. اکنون می‌دانید که چرا وقتی افراد به‌اندازه کافی نمی‌خوابند، همیشه حالشان بد است.

زمان کمی را به کمک به دیگران اختصاص دهید

اگرچه ممکن است به‌طور موقت شادی را بهبود بخشد، خرید خانه‌ها، وسایل نقلیه و تلفن‌های بزرگ‌تر تأثیر مثبت بلندمدتی بر شادی کلی افراد ندارد. کوتاه‌مدت است. محققان دریافته‌اند که وقتی زمان یا پول کمی را برای کمک به دیگران اختصاص می‌دهیم، تأثیر قابل‌توجهی بر شادی خودمان دارد.

کینه‌ها را رها کنید

آیا می‌دانید برای حفظ کینه چقدر انرژی ذهنی و جسمی لازم است؟ برای درک کمی از این موضوع، سعی کنید ذهن خود را از خشم خود نسبت به افرادی که به شما صدمه زده‌اند خالی کنید. این کار را فقط برای چند ثانیه انجام دهید و می‌توانید بگویید که تفاوت زیادی در احساس شما وجود دارد.

کینه‌ها سنگین هستند و شادی را از شما می‌گیرند. مطمئناً، شما همیشه توسط برخی افراد صدمه می‌بینید، برخی از آن‌ها آن‌قدر وحشتناک هستند که بخشش و فراموش کردن آن چندان آسان نیست. بااین‌حال، شما باید یاد بگیرید که چگونه از این موضوع صرف‌نظر کنید.

این بدان معنا نیست که شما باید با همه دوست باشید، به‌خصوص کسانی که تهدیدی برای شما هستند. این فقط به این معنی است که نباید آن‌قدر در دل خود به کینه بچسبید که شما را سنگین کند. در عوض، روی احتمال داشتن آینده‌ای بسیار روشن‌تر تمرکز کنید.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

بسیاری از مردم با این باور که در حال رقابت با دیگران هستند، زندگی را تجربه می‌کنند. این امر آن‌ها را از احساس رضایت واقعی بازمی‌دارد. آن‌ها شروع به فکر می‌کنند که هرگز نمی‌توانند کافی باشند و این نارضایتی لبخند را از چهره آن‌ها پاک می‌کند.

تنها شخصی که باید خود را با آن مقایسه کنید نسخه قبلی خودتان است. این به شما می‌گوید که آیا خیلی بهتر عمل می‌کنید یا مدتی در همان نقطه بوده‌اید. کسی را می‌بینید که دوست دارد به دور دنیا سفر کند؟ ناگهان، شما نیز علاقه‌مند به انجام این کار هستید، حتی اگر از پرواز وحشت داشته باشید و زمانی که منطقه راحتی خود را ترک می‌کنید، دائماً ناراحت می‌شوید. این فقط تلاش شما برای رسیدن به اهداف و رؤیاهای دیگران است، نه مال تو با سرعت خود زندگی کنید و دقیقاً بدانید که چه می‌خواهید.

به یاد داشته باشید: وقتی همیشه سعی می‌کنید دیگران را بازتاب دهید، نمی‌توانید به رضایت واقعی دست‌یابید.

مدتی را با شرکت خوب بگذرانید

البته، اشکالی ندارد که هر از چند گاهی از شرکت خود لذت ببرید. برای مدیتیشن و گوش دادن به خود کمی زمان تنهایی لازم است. بااین‌حال، این با تنها بودن بسیار متفاوت است.

حتی اگر از محاصره شدن با افراد زیادی لذت نمی‌برید، می‌توانید با پیدا کردن یک مکان عالی که خیلی شما را خفه نمی‌کند، بهترین استفاده را از آن ببرید. این می‌تواند یک فضای آرام در پارک باشد که در آن می‌توانید کمی افراد را تماشا کنید.

حتی یک ایده بهتر این است که با افرادی که برای شما مهم هستند، معاشرت کنید. پیوند با عزیزانتان به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که هنوز افرادی هستند که واقعاً به شما اهمیت می‌دهند و می‌خواهند همیشه شادباشید.

چه برنامه‌ریزی یک روز پرماجرا با دوستان خود داشته باشید یا صرفاً با آن‌ها صحبت کنید، بسیار بهتر از این است که هرروز را به‌تنهایی در داخل خانه بگذرانید.

عادت‌های بهتر ایجاد کنید

خوشبختی انتخابی است که می‌کنی؛ این هدیه‌ای از کائنات نیست. بلکه یک حالت ذهنی است که شما آن را پرورش می‌دهید. ایجاد تغییرات مثبت در زندگی ممکن است دشوار باشد.

اگرچه این‌یک فرآیند طولانی و دشوار است، اما پاداش آن بیشتر از مشکلات آن است. ما می‌توانیم با پرورش و تقویت عادات مثبت در زندگی روزمره‌مان، پایه‌ای محکم برای دستیابی به اهدافمان برای رسیدن به شادی بسازیم.

حقیقت در مورد اینکه چرا بیرون آمدن از روال‌های قدیمی بسیار سخت است این واقعیت است که این‌یک‌روال است. انسان مخلوق عادت است چارلز داهیگ در کتاب خود به نام قدرت عادت توضیح می‌دهد که ساختار اصلی عادات شامل یک نشانه (محرک)، یک‌روال و یک پاداش است.

برای مثال، استرس می‌تواند سرنخ شما برای درگیر شدن در روال کشیدن سیگار باشد که با افزایش نیکوتین برای کاهش استرس به شما پاداش می‌دهد.

داهیگ می‌آموزد که کلید تبدیل عادات بد به عادت‌های خوب این است که بفهمیم چگونه روال را تغییر دهیم. به‌جای سیگار کشیدن، می‌توانید برای کاهش استرس به یک پیاده‌روی خوب بروید یا مدیتیشن کنید. اگر عادت‌هایتان شما را سالم‌تر و شادتر نمی‌کند، به این معنی است که تقریباً نیمی از روزتان را به‌طور خودکار صرف کارهایی می‌کنید که شما را ناراضی می‌کند.

با جملات تأکیدی از شر احساسات منفی خلاص شوید

وقتی افکار منفی به ذهنتان می‌رسد چه می‌کنید؟ افکار منفی که در ذهن شما رخنه می‌کنند، ناگزیر هرچند وقت یک‌بار اتفاق می‌افتند، اما پاسخ شما به این افکار تعیین می‌کند که آیا می‌توانید زندگی شادی داشته باشید یا خیر.

یک‌راه عالی برای پاسخ دادن به افکار منفی از طریق کلمات تأییدی است. وقتی جملات تأکیدی مثبت را تمرین می‌کنید، به افزایش احساس ارزشمندی شما کمک می‌کند. شما می‌توانید هرروز را با کلمات تائید شروع کنید. جلوی آینه خود بایستید و جملاتی مانند «من بهترین زندگی‌ام را دارم» یا «روز شگفت‌انگیزی خواهم داشت» را تکرار کنید.

اگر به نظرتان چالش‌برانگیز است که کلمات تائید کننده را در همان لحظه بیان کنید، آن‌ها را از شب قبل بنویسید. حداقل پنج تائید مثبت بنویسید که با شما طنین‌انداز شود و آن‌ها را اول صبح تکرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...