سبد خرید

برندهای محبوب ماندگار

برندهای محبوب ماندگار

سفر از محصول به‌سوی نام تجاری و سپس به‌سوی برند یکی از مسائل عمده‌ی قرن اخیر است. این مسئله‌ای است که تأثیراتی بسیار عمیق روی چگونگی برخورد شرکت‌ها با مصرف‌کنندگان دارد و همچنین روی چگونگی برخورد مصرف‌کنندگان با شرکت‌ها.
هر قدم تازه مصرف‌کنندگان را به شرکت‌های تولیدی یا خدماتی‌ای که نیازی از آن‌ها را برطرف کند نزدیک‌تر خواهد کرد؛ هر قدمی که به نیازهای آن‌ها برای طراحی، کیفیت، قیمت، کارآمدی، میزان دسترسی، نوآوری و امنیت نزدیک‌تر باشد.
در هر قدم:
• به نظر مصرف‌کننده توجه شده است.
• به چیزی که اندازه‌گیری‌اش بسیار سخت است بها داده شده است. برای مثال، به رابطه‌های نامحسوس و غیرعینی، برند‌ها و قدرت مردم.
• در عین حال، احساسات به مرکز ماجرا نزدیک شده است.

«شرکت خلاقیت» حاصل تجربه‌‌های کتمول در ایجاد محیطی خلاق است که حاصل آن تولید فیلم‌‌های انیمیشنی بود که صنعت سرگرمی در دنیا را متحول کرد. همچنین این کتاب برخی ویژگی‌‌های شخصیتی استیو جابز را که بیست‌‌و‌‌پنج سال به صورت مستقیم با او همکاری داشت، تحلیل می‌‌کند…

والت دیزنی؛ غول شکست‌ناپذیر سینما!

شاید برای خیلی‌ها شنیدن نام والت دیزنی تداعی‌گر زیباترین انیمیشن‌های تاریخ باشد. دیزنی به دلیل تولید کارتون و انیمیشن‌های فراموش نشدنی در بین مردم دنیا شناخته شده است اما اینکه این کمپانی چگونه توانسته بعد از 9 دهه فعالیت همچنان نام خود را در بین علاقه‌مندان و طرفداران سینما و انیمیشن در سراسر دنیا ماندگار کند، به عملکرد و برنامه ریزی قابل توجه مدیرانش مربوط می‌شود. پشت موفقیت این شرکت، نابغه‌ای به نام والت دیزنی قرار دارد.

شخصیت کارتونی میکی موس، باعث موفقیت شرکت شد. اما باز هم والت راضی نبود و تصمیم به ساخت “دیزنی لند“؛ بزرگ‌ترین و بهترین پارک تفریحی دنیا گرفت. خیلی‌ها فقط به فیلم‌هایی که او در سال‌های ابتدایی فعالیتش ساخته توجه می‌کنند و تنها تعداد کمی متوجه سختی‌هایی هستند که او در ابتدا متحمل شده‌بود. او اولین استودیوی تولید انیمیشن را به‌خاطر اینکه نتوانست اجاره‌اش را بپردازد، تخلیه کرد.

حتی بعد از اینکه انیمیشن موفق سفیدبرفی ساخته و اکران شد. فیلم‌هایی مانند پینوکیو با شکست مواجه شد و این قیبل موارد شکست‌های مالی زیادی را برای دیزنی و شرکتش رقم زد. ولی او برخلاف ورشکستگی‌های فراوان، هرگز تسلیم نشد و دست از تلاش برنداشت. شاید جملۀ معروف والت که گفت: “بیندیشید، باورکنید، رؤیا بسازید و جرأت کنید.” بهترین درسی باشد که می‌توان از این کارآفرین موفق و سخت‌کوش گرفت. مهم‌تر از همه اگر زندگی‌اش یک چیز به ما آموخته‌باشد، این است که هر چیزی ممکن است.

ایکیا؛ داستان یک موفقیت!

اینگوار کامپراد بنیانگذار شرکت ایکیا بزرگترین صنعت تولید مبلمان در جهان است. نام ایکیا برگرفته از حروف ابتدایی شهر محل زندگی‌اش است. او که اولین شغلش فروش کارت های کریسمس، قارچ و توت بود در سن 17 سالگی شرکت ایکیا را تأسیس کرد. ایدۀ او در ابتدا فروش محصولات به‌صورت جداگانه بود اما بعدها این امکان را به مشتریان داد که علاوه بر مبلمان بتوانند وسایل دیگری را هم برای ست کردن خانه‌شان مناسب است خریداری کنند.

راز موفقیت چشمگیر این شرکت، نوآوری و طراحی محصولات متنوع و جدیدی بود که روز‌به‌روز به پیشرفت آن می‌افزود. درسی که از این برند موفق و معتبر می‌توان گرفت ارائۀ ایده‌ها و نوآوری‌های خلاقانه است. کارآفرینان باید مدام خود را مطابق سلایق و نیازهای افراد جامعه به روز کنند. این برند در چند سال اخیر هم از غافلۀ محصولات هوشمند و مدرن عقب نمانده و فعالیتی جدی در زمینۀ لامپ‌های هوشمند و تلویزیون داشته‌است. اکنون ایکیا حدود 400 فروشگاه در سراسر دنیا دارد.

فیس‌بوک؛ داستان موفق‌ترین استارتاپ فناوری!

فیسبوک داری؟! فیسبوک. واژه‌ای آشنا برای کاربران امروزی که یک زمان افراد زیادی را به خودش معتاد کرده بود. این شرکت با ایده‌ای ساده توانست فاتح رکوردهای جهان شود. این ایدۀ ساده از دل یکی از خوابگاه‌های دانشگاه هاروارد و توسط جوان برنامه‌نویس به نام مارک زاکربرگ بیرون آمد. جوانی که با دارایی بیش از 70 میلیارد دلار، نخستین میلیاردر زیر 30 سال جهان نام گرفت. سرمایه‌ای که ارث پدری هم نبوده است.

فیسبوک امروزه به‌عنوان یک شرکت رسانه‌ی اجتماعی و خدمات شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود. مؤسس آن از همان ابتدا علاقۀ زیادی به کدنویسی و برنامه نویسی داشت. فیسبوک به معنای آلبوم تصویر فارغ‌التحصیل دانشگاه است. ابتدا تنها دانشجویان هاروارد حق عضویت در آن را داشتند اما بعدها زاکربرگ بعد از مشاهدۀ استقبال بالای دانشجویان از وبسایتش، به فکر توسعه و گسترش آن افتاد ودر نهایت فارغ از تمام ماجراها فیسبوک تبدیل به چیزی شد که امروز می‌بینید.

تغییراتی که او در شبکۀ اجتماعی‌اش ایجاد کرد بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفت. از جملۀ آنها ایجاد چت فیسبوک، دکمۀ لایک مشهور، و ساخت زیرمجموعه‌هایی مثل اینستاگرام، واتساپ و چند برنامۀ دیگر بود. علیرغم انتقادات و چالش‌های متعددی که زاکربرگ با آنها دست و پنجه نرم می‌کرد، موفقیت‌های کسب شده به همۀ آنها می چربید.

علت آن هم حفظ روند کار، برقراری ارتباطات گسترده، داشتن مؤسس و نیروی کار جوان، ترغیب تحولات روز جهان، اید‌های خلاقانه، ریسک نکردن و توجه به زمان بوده‌است. وب‌سایتی که ابتدا به‌عنوان یک سرگرمی تأسیس شد، امروز به غول فناوری تبدیل شده که هر خبری از آن دنیای اینترنت را زیر‌و‌رو می‌کند.

بیل گیتس؛ مایکروسافت غول نرم افزار جهان!

یکی از موفق‌ترین مدیران آمریکایی، کارآفرین و سرمایه‌گذاری است که مایکروسافت را به موقعیت فعلی رساند و آن را به بزرگترین شرکت نرم‌افزاری جهان تبدیل کرد. او همچنین از ثروتمندترین افراد دنیا می‌باشد. به عقیده بعضی افراد، بیل گیتس تنها به‌دلیل ایده خلاقانه‌اش و مطرح کردن آن در بهترین دوران فناوری توانست به شهرت و ثروت برسد. اما در واقع چنین نبود و ایده او حتی قبل از آنکه حرفی از مایکروسافت بزند، در عمل با شکست روبرو شد.

او اولین شرکت خود به‌نام Traf-O-Data را احداث کرد. این شرکت دستگاهی اختراع کرد که کارش تحلیل داده‌های ترافیکی بود. این محصول برخلاف تصور بیل گیتس مورد استقبال واقع نشد و تمام زحماتش به باد رفت. در نهایت وی مجبور به تغییر کسب‌وکارش شد. اما این شکست به معنی تمام شدن کار گیتس نبود. او سپس مایکروسافت را راه‌اندازی کرد و بقیۀ داستان نیز برای همه ما روشن است.

اخلاق کاری و از خود گذشتگی بیل گیتس در راه نیل به اهدافش در دنیای کامپیوتر، این نکته را به مردم یادآوری می‌کند که تمرکز، بلند همتی و دیدگاه بلند‌مدت از عوامل اصلی موفقیت فرهنگی و مالی به حساب می‌آیند.

بیل گیتس: “اگر فقیر به‌دنیا بیایید، تقصیر شما نیست اما اگر فقیر از دنیا بروید، مقصر خودتانید!”

IBM؛ برترین برند تکنولوژی جهان!

معروف‌ترین کامپیوترهای دنیا نیز توسط این شرکت ساخته شده‌اند. دربارۀ سلطان تکنولوژی جهان صحبت می‌کنیم! IBM. همۀ ما قبول داریم که شرکت آی بی ام در مقطعی از تاریخ، یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌ها بوده‌است. سال 1911 تأسیس شد. ابتدا تنها فروشگاه کوچکی برای فروش و صادرات کاغذ بود. سپس به شرکت بسته‌بندی پنیر تغییر کاربری داد و بعد از مدتی فعالیت و گذشتن از تعداد زیادی آزمون و خطا وارد عرصۀ ساخت و فروش کامپیوتر شد.

سرگذشت عجیبیست. اینطور نیست؟اکنون آی بی ام یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیاست که در حال حاضر نیز میلیاردها دلار سرمایه دارد. حتما می‌پرسید چه چیزی باعث این همه ثروت و از همه مهم‌تر موفقیت برای آن شده؟ بهتر است جواب این سؤال را از زبان توماس واتسون، بنیانگذار آی بی ام بشنویم که وقتی از او پرسیدند موفقیت بی‌نظیر شرکت را به چه چیزی نسبت می‌دهد، به این عوامل اشاره کرد: در زمان تأسیس شرکت، می‌دانستم که قرار است به چه چیزی تبدیل شود؛ بعد از این ترسیم می‌دانستم شرکتی به این عظمت باید چطور رفتار کند و عملکردش باید چگونه باشد؛ آنگاه به این نتیجه رسیدم که خودم باید در همان سطح رفتار کنم تا شرکتم به یک کمپانی فوق‌العاده مبدل شود.

در واقع اولویت او گسترش کسب‌و‌کار و رساندن آن به سطحی بالاتر بود. توجه به منابع انسانی نیز به‌عنوان رکن اصلی سازمان از بدو تأسیس شرکت در اندیشه های توماس واتسون وجود داشت و تا امروز همین خط مشی دنبال شده است. همچنین آی بی ام یکی از شرکت‌هایی است که در دنیا به‌دلیل حمایت‌های گسترده از کارکنان خود شناخته شده‌است. رعایت همین موارد مهم سبب پیشرفت چشمگیر آن شده‌است.

LG؛ مسیر موفقیت یک برند!

شرکت کره‌ای LG، سومین شرکت فعال از میان دوازده شرکت کره‌ای فعال در حوزۀ ساخت و طراحی تجهیزات الکترونیکی و دنیای فناوری است. مؤسس این شرکت مشهور کوین هوی است که کار خود را با ساخت پودر سفیدکنندۀ دندان شروع کرد! بعد از آن سراغ تولید تخصصی‌تر شامپو و خمیردندان رفت. سپس به فکر ساخت وسایل پلاستیکی افتاد.

به نظر شما هم عجیب به نظر می‌رسد؟ شاید از خودتان بپرسید ساخت خمیردندان کجا و تولید مجهزترین و به‌روزترین وسایل الکترونیکی و صوتی و تصویری کجا؟! ولی در‌واقع شرکت ال‌جی تمام مسیرهای پر‌پیچ‌و‌خم موفقیت را پیموده‌ است. رمز موفقیت این کمپانی بزرگ، در‌حقیقت روحیۀ قوی و خستگی‌ناپذیر مؤسس آن و فتح تمام بازارهای جهانی است.

روزی که کارگران در خط تولید همین شرکت در حال بسته‌بندی خمیردندان‌ها بودند، مطمئنا فکرش را هم نمی‌کردند که روزی همین خط تولید تولید‌کنندۀ جدیدترین و پیشرفته‌ترین تلویزیون‌های دنیا باشد و مجهزترین و محبوب‌ترین تجهیزات الکترونیکی در همانجا ساخته‌شود. همان قدم‌های ظاهرا کوچک و فکر خلاقانۀ آن کار‌افرین با پشت‌سر گذاشتن همۀ موانع موجود، اکنون سبب پیشرفت و معروفیت این برند جهانی شد.

تویوتا؛ موفقیت غول اتومبیل‌سازی

زمانی که نام تویوتا را میشنویم قطعا ماشین‌های بزرگ و آخر سیستم در ذهن تداعی می‌شوند. ماشین‌هایی که در تمام دنیا بیشترین میزان فروش را دارند. شاید جالب باشد بدانید این شرکت جهانی، فعالیت خود را از ساخت ماشین‌های خیاطی چوبی توسط کیشیرو تویودا در ژاپن آغاز کرد.

تویودا در‌واقع نمادی از توسعۀ قوی یک شرکت، از کسب‌و‌کار خانوادگی به یک شرکت جهانی است. به مرور زمان تویودا به فکر به‌روز کردن ماشین‌های خیاطی افتاد تا جایی که تا جایی‌که شرکت دست از طراحی ماشین خیاطی خود کشید و به دنیای اتومبیل‌سازی قدم نهاد.

رقابتی که شاید در آن جزو اولین شرکت‌ها نبود اما به‌زودی توانست به کمک نیروی خلاق و کارآفرین، قله‌های موفقیت را طی کند. امروزه تویوتا رتبۀ اول در عرصۀ فروش اتومبیل‌ها را داشته و رکورددار صنعت خودروسازی است. این غول اتومبیل‌سازی مالک 522 نمایندگی در سراسر دنیاست. قطعا کسی در روستای تویوتا فکرش را نمی‌کرد که روزی کارخانۀ کوچک ساخت و تولید ماشین خیاطی پیشرفته‌ترین اتومبیل‌های دنیا را روانۀ بازار کند.

همه چیز از یک ایدۀ ساده و متناسب با نیاز آن روزهای زنان روستایی که همان چرخ خیاطی بود، شروع شد. کلید اصلی موفقیت آن هم، روح خستگی‌ناپذیر و منعطف مدیرانش بود. حس بلندپروازی تویونا تمام ناممکن‌ها را ممکن ساخت. همه موانع و سختی‌ها را در‌نوردید و به اوج موفقیت و شهرت جهانی رسید. برخی از شعارهایی که مدیران تویوتا همواره بدان پایبند هستند عبارتند از: مشتری حرف اول را می‌زند؛ کیفیت از طریق کار گروهی حاصل می‌شود؛ فکر خوب، محصولات خوب؛ اعتماد رمز موفقیت است؛ متفکر، نوآور و خلاق باش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...